Overslaan en naar de inhoud gaan

NexDrive bouwt samen met studenten aan elektrische raceauto

De samenwerking tussen NexDrive en studentenraceteam InMotion werpt zijn vruchten af. Het afgelopen jaar presenteerde het studentenraceteam een aantal innovaties die hun elektriche raceauto nog sneller maken. Het doel: meedoen aan de iconische 24-uursrace van Le Mans.

Dankzij het in 2023 gestarte partnerschap beschikken de studenten over wereldwijde kennis en van de Alliance Automotive Group en het NexDrive servicenetwerk, terwijl NexDrive al vroeg ervaring opdoet met technieken die het productiestadium nog niet hebben bereikt. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Hypersnel laden

Raceteam InMotion wordt gerund door studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, maar het heeft de doelen en ambities van een onderneming. Vierentwintig studenten zetten zich fulltime in voor de doorontwikkeling van de Revolution, hun elektrische raceauto. De belangrijkste technologie die in eigen huis wordt ontwikkeld heet ‘Electric Refueling’. De naam zegt daarbij alles, want de batterij van de Revolution kan nu al in slechts 3,56 minuut van 10 tot 80 procent worden opgeladen. Daarmee is het wereldwijd de snelst ladende elektrische raceauto. Om aan te geven hoe snel het team de auto ontwikkelt: in 2021 duurde het bijladen van 20 naar 80 procent nog 12 minuten.

Onderdelen en ondersteuning

Een andere manier om je batterijpakket in goede staat te houden is door de batterij niet altijd helemaal vol te laden. Sommige, maar lang niet alle EV’s bieden daarom de mogelijkheid om het opladen te beperken tot 80 of 90 procent. Langdurige opslag met een hoge lading zet een batterij namelijk letterlijk ‘op spanning’, waardoor deze slijt. Dat is vooral een probleem als je de auto langere tijd volledig opgeladen laat staan, niet als je na het laden meteen gaat rijden. Anders dan vaak wordt aangenomen geldt deze regel ook voor auto's met een LFP-batterij, daarbij is regelmatig tot 100 procent opladen vooral van belang om de afgelezen actieradius betrouwbaar te houden. Soms wel doen, dus! Bij alle soorten batterij geldt dat diep ontladen slecht voor ze is. Zet de auto dus niet zo goed als leeg weg als je een paar weken op vakantie gaat.

Niet helemaal volladen, tenzij…

Inmiddels wordt er ruim anderhalf jaar intensief samengewerkt met NexDrive. Erin Bloksma, Partnership Manager van InMotion, licht toe hoe dat er in de praktijk uitziet. “NexDrive steunt ons met HV-trainingen voor ons jaarlijks wisselende team van engineers, waardoor we veilig aan elektrische voertuigen kunnen werken.” Ook op het gebied van gereedschap blijkt NexDrive van grote waarde. “Eigenlijk alles wat we nodig denken te hebben kunnen wij via NexDrive verkrijgen. Hierbij kun je denken aan warmtebeeldcamera’s om de temperatuur in de batterij in de gaten te houden en geïsoleerde reddingshaken om veiligheid van engineers te waarborgen tijdens het sleutelen aan de batterij. Ook hebben we met de hulp van NexDrive onlangs een nieuwe HV-vloer in onze garage mogelijk gemaakt.”

Investeren in talent

Het partnerschap met InMotion draait voor NexDrive niet alleen om de techniek, een tweede belangrijke drijfveer is het investeren in technisch talent. “Zij zijn de toekomst en aan hun ontwikkeling dragen wij graag een steentje bij” zegt Ivar Camps, marketing retail manager van NexDrive, bij de start van de samenwerking. “Tel daarbij de bijdrage op die zij leveren aan nieuwe en duurzame mobiliteit en deze generatie zet stappen om onze planeet echt gezonder te maken.” Erin Bloksma voegt daaraan toe: “Hoe korter de laadtijd van een EV, hoe meer mensen elektrisch rijden zullen overwegen en hoe beter garagehouders daarop voorbereid moeten zijn.”

 

Andere garages bekeken ook