

Deze EV’s zijn goedkoop in onderhoud
Deze EV’s zijn goedkoop in onderhoud
Dat een elektrische auto minder onderhoudsgevoelige delen heeft is inmiddels wel bekend, maar ook tussen EV’s zitten grote verschillen. Welke elektrische auto’s zijn goedkoop in onderhoud en hoe komt dat?
EV’s zijn ‘cool’ geworden door hun sprintkracht. Wie kent niet de filmpjes waarin serieuze sportauto’s door een snelle Tesla worden vernederd? Erg vermakelijk, maar zo’n snelle EV heeft ook nadelen. Vooral de brede, dure sportbanden van dergelijke auto’s hebben het zwaar te verduren en moeten regelmatig worden vervangen, ook het onderstel krijgt er flink van langs. Gelukkig zijn er ook EV’s waarmee het niet zo gek hoeft, en die dat terugbetalen met gunstige onderhoudsprijzen. We zetten er drie op een rij.
Dacia Spring
De Dacia Spring is een elektrische auto in het budgetsegment. Hij ziet eruit als een compacte SUV, maar is écht klein. Ook het motorvermogen is met 44 pk en 125 Nm koppel behoorlijk beperkt. De Spring is dus niet de ruimste of snelste EV, zijn bescheiden inborst heeft duidelijke voordelen op het gebied van onderhoud. Want net als bij elke andere auto geldt: wat er niet op zit kan niet kapot. De Dacia Spring heeft bijvoorbeeld een luchtgekoeld batterijpakket, dus geen complex systeem met koelvloeistof. Dat heeft ook een nadeel, mogelijk is het gebrek aan actieve koeling op termijn van invloed op de levensduur van de batterij. Batterijcellen slijten sneller bij hogere temperaturen.
Ook het niet-elektrische deel van de Dacia Spring is eenvoudig uitgevoerd. Op de achteras vinden we trommelremmen, die voldoende presteren voor het lage gewicht van deze Dacia. Ze zijn zo goed als onderhoudsvrij en hebben, in tegenstelling tot schrijfremmen, niet de neiging om vast te roesten. Het lage gewicht en bescheiden motorkoppel hebben nog een voordeel: de Spring staat op kleine, smalle banden in de voordelige maat 165/60 R14. Omdat de banden geen torenhoog koppel hoeven te verwerken blijft ook de slijtage beperkt.
Renault Twingo Electric
De elektrische Renault Twingo is minder bekend dan de Renault Zoe, maar wel jonger en daardoor nog iets verder gerijpt. In tegenstelling tot de Zoe is het batterijpakket vloeistofgekoeld. Iets complexer dus, maar daardoor gaat de batterij waarschijnlijk wel langer mee. Verder geldt wat ook voor de Dacia Spring opgaat: door zijn eenvoud blijven de onderhoudskosten beperkt. Ook de elektrische Twingo heeft trommelremmen achter, de 15-inch banden zijn niet duur en met 82 pk/160 Nm verslijt je ze niet snel.
Hyundai Ioniq Electric
Heb je liever een iets grotere EV, dan kan de Hyundai Ioniq een goede keuze zijn. Niet de grote, zware Ioniq 5 of Ioniq 6, maar het gestroomlijnde model dat in 2019 op de markt kwam. Deze auto is wat krachtiger dan de kleintjes, maar met 136 pk en 295 Nm nog altijd niet zo prestatiegericht als veel andere EV’s. Dat maakt dat Hyundai wegkomt met banden in de relatief voordelige maat 205/60 R16. Wel is de auto voorzien van schijfremmen achter, die door het weinige gebruik vast kunnen gaan zitten. Af en toe eens stevig remmen kan helpen om deze gangbaar te houden, zodat je onderhoudskosten bespaart. Deze tip is ook van toepassing op veel (plug-in) hybride auto’s die gebruik maken van regeneratief remmen.
Bovenstaande drie EV’s zijn weliswaar goedkoop in onderhoud, voor elke auto geldt dat het goed is om hem tenminste jaarlijks door een professional te laten bekijken. Deze kan de slijtage van vitale delen beoordelen en deze eventueel op tijd vervangen, zodat gevolgschade beperkt blijft. Op zoek naar een lokale garage die jouw elektrische auto van top tot teen kan onderhouden? Er is altijd een NexDrive-specialist bij jou in de buurt.
Andere garages bekeken ook
-
-
-
Tips & trucs voor EV-rijdersOntdek de tips