

De wintercheck, heeft een EV die wel nodig?
De wintercheck, heeft een EV die wel nodig?
De dagen worden korter en de temperaturen dalen. Kortom, de winter staat weer voor de deur. Tijd om je auto daarop voor te bereiden met een wintercheck. Dat is snel gebeurd en levert bij een goed onderhouden auto doorgaans weinig problemen op. Toch kan het nuttig zijn om deze check te laten uitvoeren – er zijn zaken die in de werkplaats eerder aan het licht komen dan in de praktijk. Ook bij een elektrische auto. Hoe zit dat?
Het meest herkenbare winterse probleem is een niet startende auto. De oorzaak is meestal een defecte 12V-accu, die niet meer voldoende kracht kan leveren om de startmotor te laten rondgaan. Een EV heeft natuurlijk geen startmotor, toch kan deze accu ook hier voor problemen zorgen. Ook in andere gevallen lijkt een EV meer op een normale auto dan je denkt.
Wintercheck: controle 12V-accu
We haalden hem al even aan: de 12V-accu. Naast het grote batterijpakket, de tractiebatterij, hebben zo goed als alle elektrische auto’s ook een gewone accu met een laag voltage. Hierop werken de boordsystemen. Wanneer deze accu dienst weigert zal een EV, net als een traditionele auto, niet starten. De grote batterij krijgt immers geen signalen van de computer en zal dus geen stroom aan de motoren leveren. Tijdens een wintercheck ontdekt jouw NexDrive-specialist een versleten boordaccu in een vroeg stadium, zodat deze vervangen kan worden voordat je er last van hebt.
Koelvloeistofcontrole
Een elektrische auto heeft dan geen (of heel weinig) motorolie, de systemen om de motor heen lijken sterk op die van een traditionele auto. Zo hebben de meeste moderne EV’s een uitgebreid klimaatregelingssysteem voor de batterij waarin, net als in een verbrandingsmotor, koelvloeistof rondgaat. Tijdens de wintercheck wordt dit systeem op werking gecontroleerd. Sowieso is het belangrijk dat het peil van deze vloeistof regelmatig wordt gecheckt. Lekkage aan dit koelsysteem is, meer nog dan bij traditionele auto’s, onwenselijk en vraagt direct om actie.
Remmencheck
Ook de remmen van een EV vragen om extra aandacht. Doordat deze auto’s vaak regeneratief remmen op de elektromotor worden de remmen minder gebruikt. Remschijven en -blokken slijten daardoor minder snel, maar door dit minder intensieve gebruik kunnen de klauwen wel gaan roesten of vastzitten. Bij de wintercheck controleert jouw NexDrive-garage de staat van de remmen, zodat eventuele problemen nog voor de winter verholpen kunnen worden. Dat is belangrijk, want door winterse omstandigheden en met name het agressieve strooizout kunnen kleine problemen snel verergeren.
Ook de remvloeistof, die door zijn samenstelling water aantrekt, wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van water. Te veel water in de remvloeistof kan ervoor zorgen dat je remvloeistof onder langdurige belasting gaat koken, maar ook zorgen voor bevriezing die leidt tot beschadiging van het remsysteem.
Bandencontrole
Het is misschien een cliché, maar banden zijn van levensbelang. Dat zijn ze altijd, maar in het winterseizoen valt een slechte band eerder door de mand dan onder zomerse omstandigheden. Tijdens de wintercheck worden de banden gecontroleerd op profieldiepte, maar ook op afwijkingen en beschadigingen die je misschien zelf nog niet hebt gezien - of hebt kunnen zien. Tegelijkertijd is de wintercheck een goed moment om de zomer- en winterbanden te wisselen, mocht je deze hebben. Goed om te weten: de minimale wettelijke profieldiepte voor winterbanden is, net als voor zomerbanden, 1,6 millimeter. Maar beneden de 4 millimeter verliezen winterbanden een deel van hun winter-eigenschappen, waardoor het advies is om ze eerder te vervangen dan wettelijk noodzakelijk is.
Algemene controlepunten
Naast bovenstaande aandachtspunten worden nog een aantal algemene controles uitgevoerd aan onder meer de verlichting, ruitenwissers en ruitensproeier. Kortom, de wintercheck bereidt jouw auto voor op het koudste seizoen. Daarnaast is een wintercheck door jouw NexDrive-specialist simpelweg een extra controlemoment waarbij eventuele problemen aan het licht komen voordat je er last van hebt.