5 tips om de batterij van uw elektrische auto in topconditie te houden
Heeft u een nieuwe EV of Hybride auto gekocht en bent u benieuwd hoe u de levensduur van de batterij van uw auto kunt bevorderen? Bekijk dan eens onderstaande tips. Door deze basisregels aan te houden, kunt u de gezondheid en de levensduur van uw batterij aanzienlijk verlengen en zorgt u ervoor dat deze in topconditie blijft.
-
Probeer het accu-percentage tussen de 20 en de 80 procent te houden
Het is verstandig om het accu-percentage van de batterij ergens tussen de 20 en de 80 procent te houden. De chemische structuur van een lithiumbatterij, het type wat er in een EV zit, is namelijk onderhevig aan degeneratie naarmate de jaren vorderen. Bij EV batterijen die zich doorgaans tussen de 20 en de 80 procent accu-percentage bevinden, blijft de chemische structuur langer gezond dan bij een batterij die regelmatig helemaal volgeladen of juist helemaal leeg is.
-
Koppel de stekker los nadat uw auto volledig is volgeladen en laad de accu snel op nadat deze leeg is gereden
Na het lezen van onze eerste tip lijkt het alsof u maar 60 procent van uw accu mag gebruiken. Geen zorgen: u mag gerust tot 100 procent laden of uw EV accu doorrijden totdat deze nagenoeg op is. Het is echter belangrijk dat de batterij niet te lang op één van die twee uitersten blijft. Het is aan te raden om een nagenoeg lege accu zo snel mogelijk weer op te laden en wanneer uw accu weer 100 procent is, is het verstandig om deze los te koppelen van de stekker en te vertrekken. Een aantal EV's hebben de mogelijkheid om zelf aan te geven hoe vol u de accu wilt opladen. In dat geval kunt u bijvoorbeeld standaard het limiet op 80 procent zetten en wanneer u van plan bent om een lange rit te maken, deze eenmalig aan te passen naar 100 procent.
-
Pas bij extreme temperaturen op met zware belasting
De cel van een lithiumbatterij kan vrij extreme temperaturen aan, maar ze wordt wel kwetsbaarder voor verkeerd gebruik. Vraag bij aankoop van uw auto na of de batterij een actieve vloeistofkoeling heeft of niet. Tesla’s hebben dat altijd, sommige minder dure modellen niet. Dat betekent dat u een aantal EV's bij 40 graden Celsius nog zonder problemen aan een snellader kunt hangen, maar dat u bij sommige EV's dan beter kunt kiezen voor een reguliere laadpaal. Snelladen genereert namelijk veel hitte, waardoor de accucellen mogelijk een te hoge temperatuur kunnen bereiken.
Tegenovergesteld, bij extreme kou, geldt hetzelfde: een lithiumbatterij die een hele nacht in de vrieskou heeft gestaan, kunt u 's ochtends beter niet direct aan een snellader met hoog vermogen aansluiten. Slimmere batterijen zijn hier op voorbereid en passen automatisch hun laadvermogen aan en zorgen ervoor dat tijdens het laden de batterij wordt opgewarmd. Informeer naar deze eigenschappen bij de aankoop van uw elektrische auto. Heeft de auto een actieve batterijverwarming? En wordt het snelladen automatisch begrensd wanneer de batterij (extreem) koud is?
-
Snelladen bij warm weer kan slecht voor uw accu zijn
Deze tip sluit aan op tip nummer 3. Bij snelladen aan een gelijkstroomlader wordt veel hitte gegenereerd. Een auto met een gesofisticeerde batterij kan oververhitting tegen gaan door actief koelvloeistof tussen de cellen te laten circuleren. Hierdoor zullen de accucellen niet boven een bepaalde kritische grens komen en blijven deze gezond. Batterijen met enkel luchtkoeling kunnen bij hoge omgevingstemperaturen niet voldoende koele lucht aanzuigen om de cellen op een optimale temperatuur te houden. Daardoor gaan ze sneller degenereren en verliest de accu van uw auto langzaam zijn vermogen.
-
Opnieuw kalibreren
De gezondheid van uw accu wordt in de gaten gehouden door het BMS (Batterij Management Systeem). Dit BMS werkt met een combinatie van data uit sensoren en historische berekeningen. Wanneer u uw accu vaak oplaadt in het middelste gedeelte van het laadvermogen (dus u houdt deze tussen de 20 en de 80 procent), dan weet het BMS na een tijdje niet meer waar de 0 en de 100 procent zich bevinden. Het kan dan helpen om ze even met beide uitersten te confronteren. U rijdt de auto dan zo leeg mogelijk – maar blijf weg van de 0 procent, want het BMS kan zich vergissen – en laadt deze vervolgens aan een gewone lader (dus niet snelladen) op tot 100 procent. Daarna rijdt u de accu nog één keer leeg, en dan keert u terug naar uw dagelijkse routine. Door dit 1 keer per jaar te doen, weet het BMS beter hoe het met de accu gaat. Maar onthoud: laat de accu nooit langdurig volledig leeg of volledig vol staan.
Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze tips nog aanvullende vragen over de batterij van uw elektrische auto? Neem gerust contact op met één van onze NexDrive servicepunten.
Andere garages bekeken ook
-
-
-
Tips & trucs voor EV-rijdersLees meer